KATEGORIER

MENU







SIDER ALFABETISK
B
 
  
Forside > Spil B

Spil B


En betegnelse for en fest hvor der skal danses. Store baller og dans har gennem tiderne været de unges muligheder for at finde hinanden og nærme sig hinanden.

En meget anvendt liste, der tidligere var almindelig ved baller og store selskaber. Der stod navnene på nogle personer som skulle være de første dansepartnere når ballet blev åbnet.

Også i dag anvendes balkort når festarrangøren finder det egnet. Det kan enten være på den måde at herrerne melder sig til pigerne og skriver sig på dere balkort, eller måske oftere brugt på den måde, at der bliver udleveret en liste med tre navne der skal danses med.

De dansende damer har en ballon bundet (i kort snor) ved anklen, og den herre, der med foden kunne komme til at knuse hendes ballon, har ret til at danse videre med hende.
Ballonarrangementet må dog frarådes i ordentligt selskab, da det er en leg, der meget let udarter sig til brutalitet i form af spark og iturevne strømper.

Men både ved bordet og under dansen gælder det, at damebytningen bør sættes i scene, hvis stemningen vil vinde ved det. Og det er en sag, der i hvert enkelt tilfælde må afgøres af værtsfolkene selv.

En bartender sørger for at blande drinks og servere drikkevarer, og evt. lytte til dem han servere for.

Konfirmander holder som regel fri dagen efter konfirmationen. Ofte bliver det til en tur til den nærmeste storby, hvor der bruges af de penge de har fået til konfirmationen. Fridagen bliver for mange afsluttet i tivoli.

Damerne tager plads på stole, der er stillet i rundkreds. En stol er tom. Bag hver stol stiller sig en herre. Den herre, der står bag den tomme stol, forsøger ved at blinke til en af damerne at få hende til at komme og tage plads på hans tomme stol. Den dame, der er blinket til, skal gøre forsøg på at efterkomme opfordringen, men herren bag hendes stol har lov til at søge at hindre hendes flugt ved at lægge sine hænder på damens skuldre. Men har hun rejst sig fra stolen, inden han får lagt hånd på hende, har han mistet sin ret, - og så er det hans tur til at stå og blinke bag en tom stol. Damerne må være raske i vendingen for at slippe væk, så snart der bliver blinket til dem, og manden, der blinker, må være hurtig til at tage en ny beslutning, så snart han ser, at et flugtIorsøg er mislykket. Han må med tilsyneladende samme Glæde straks blinke til en anden. Alle, både damer og herrer, må stadig holde øje med blinkeren - og det er ikke helt let for herrerne, som stadig skal passe på deres egen dame. De må nemlig ikke holde på hende hele tiden, men først gribe til i det givne øjeblik.

En borddame er den dame der sidder til højre for sin bordherre.

Til større selskaber vil kvinden blive hentet af sin bordherre, som byder sin højre arm, og derefter følger hende til bords og i øvrigt sørger for hendes velbefindende gennem middagsforløbet.

Såfremt det ikke er fremgået ved velkomsten hvem der er bordpar, så går man til festbordet og finder sin plads ved at kigge på bordkort, og herved møder man sin borddame / bordherre.

Når værten byder til bords, finder bordherren sin borddame og byder hende sin højre arm, hvorefter de følges til deres pladser.
Har man ikke fået tildelt en borddame på forhånd, cirkulerer man ind til bordet og finder sin plads ud fra borkortene, og der først ser hvem aftenens borddame er.

Bordherren skal opvarte sin bordame, hvilket blandt andet betyder at hjælpe med at skubbe stolen ind når hun sætter sig. Efter at have sat sig fjernes borddamens bordkort fra glasset.
Bordherren sørger for vin til borddamen og sørger i øvrigt altid for at drikke når hun drikker, så hun aldrig drikker alene.

Kort med gæstens navn som er placeret ved festbordet. Bordkortet bliver oftest placeret på det højeste glas, sædvanligvis på rødvinsglasset, og blev derfor også kaldt for et glaskort.

Grundreglerne for bordplan er efter rang ved siden af festens hovedperson(er).
Rangfølgen ved familiefester er først og fremmest de nærmest beslægtede og så vinder alder over ungdom.

6 cl J?germeister
Rød sodavand
Is

Ingredienserne hældes op i et glas.

En brud er den kvindelige deltager i et bryllup. Hun følges ofte af en eller flere brudepiger. Hendes mandlige partner er brudgommen eller bare "gommen".

Før en brud formelt kan kaldes "kone" eller tituleres "Fru" (efterfulgt af gommens efternavn), skal hun færdiggøre den formelle bryllupsprocedure. I nogle kulturer er et vellykket samleje mellem bruden og brudgommen et nødvendigt trin til at færdiggøre (eller fuldbyrde) bryllupsceremonien.

Ved førstegangsbryllupper er en hvid kjole sædvane ? en tradition, som startede ved Dronning Victorias bryllup. Etiketten foreskriver, at en hvid brudekjole ikke må bæres ved efterfølgende bryllupper (da den er en direkte symbol på jomfruelighed), men dette ignoreres ofte nu om dage. Ud over bryllupskjolen bærer bruden normalt også et slør og en buket blomster. I nogle områder bærer brude et strømpebånd, som gommen senere fjerner efter ceremonien.

Brudgommen er den mandlige del af det par som vies. Han holder tale for sin brud i følge traditionen som nummer 2. Dvs. lige efter brudens far eller mor.

Hvert år rammes mellem 200 og 300 personer i øjet af fyrværkeri eller dele af fyrværkeri.

Lige meget om du selv fyrer af eller bare er tilskuer, så er det en god id? at bruge beskyttelsesbriller.

Fire ud af ti øjenskader sker på tilskuere. Desuden viser statistikken, at 90 pct. af dem, der kommer til skade, ikke har briller på.

Den mindste lille gnist kan antænde fyrværkeriet. Det er derfor en meget dårlig ide at have fyrværkeri i dine egne lommer.

Sørg derfor at have fyrværkeri i en pose som du holder i hånden.

Et bryllup er en ceremoni, ofte festlig, ved indgåelse af et ægteskab. Hovedpersonerne er bruden og brudgommen, og selve indgåelsen af ægteskabet kaldes en vielse. Alt efter trosretning er ceremonierne forskellige, og ønskes et bryllup uden religiøst indhold er det muligt at få foretaget en borgerlig vielse på et rådhus af en borgmester eller embedsmand. Det kan i nogen situationer lade sig gøre at blive gift af en skibskaptajn.

Ordet bryllup bruges også mere indskrænket som synonym for vielse.

Forud for brylluppet, arrangerer mange venner en polterabend for bruden og gommen.

Der er tradition for at fejre bryllupsdage - allerede efter det første år kan de nygifte fejre papirbryllup, efter 12? år gælder det kobberbryllup, og så fortsættes med sølvbryllup efter 25 år, guldbryllup efter 50 år - hvorefter det begynder at blive mere sjældent med atombryllup efter hele 75 år sammen.

I nogle lande, heriblandt Danmark, er det muligt for to personer af samme køn at indgå registreret partnerskab på et rådhus. Dette ligestiller med enkelte undtagelser det pågældende par med traditionelle ægtepar.

[b]Så hurtigt som muligt:[/b] ? Fastsæt bryllupsdatoen ? Reserver plads i kirken ? Reserver lokaler/telt til festen ? Arranger transport til & fra kirken ? Arranger fotograf ? Arranger overnatning til bryllupsnatten ? Arranger musik/orkester/underholdning ? Lav en gæsteliste ? Selskabsfotograf/Videooptagelse [b]3-4 måneder før:[/b] ? Bestil tid hos frisøren ? Bestil tid hos skønhedssalonen ? Udvælg og bestil menuen ? Begynd at lave en ønskeliste ? Se på brudekjoler ? Arranger bryllupsrejse ? Vælg toastmaster ? Vælg forlover ? Såfremt I ønsker at oprette en ægtepagt (særeje), så kontakt jeres advokat inden vielsen ? Lav/Køb invitationer, bordkort, menukort og evt. takkekort [b]2-3 måneder før[/b] ? Hent en ægteskabserklæring på rådhuset ? Send invitationerne ud. ? Få styr på evt. visum og pas. ? Øv jer på brudevalsen ? Køb brudekjolen og tilbehør ? Bestil bryllupskagen ? Køb vielsesringene og snak med guldsmeden om evt. indgravering af jeres navne, datoer og symboler [b]1-2 måneder før[/b] ? Køb gommens påklædning ? Køb evt. brudepigers & -svendes påklædning ? Begynd at forberede talen til din tilkommende [b]1 måned før[/b] ? Hent vielsesringene ? Gennemgå svarene på invitationerne og skriv en gæsteliste, udarbejd en bordplan og skriv bordkort. ? Giv det endelige antal på gæsterne til selskabslokalerne, Kokken, Udlejningsfirmaet. Gør det skriftligt - så er der ingen misforståelser ! ? Udvælg diskret morgengaven ? Kontroller at I har modtaget prøvelsesattesten fra rådhuset ? Arranger møde med præsten, hvor I gennemgår vielsesritualet. Vælg salmer og forhør jer om kirkens udsmykning og kor, samt regler for fotografering/ video. Aflever evt. også prøvelsesattesten til præsten ved denne lejlighed ? Sørg for brudebuketten ? Skal bruden til frisør, så arranger en termin og få allerede nu sat en "prøve" på bryllupsfrisuren. Tag evt. slør og diadem/tiara med ? Kontroller at tøjet til bruden, gommen og brudepigerne/svendene er i orden og kan leveres til den aftalte tid ? Arranger evt. barnepige til at holde opsyn med børn under brylluppet [b]14 dage før[/b] ? Kontakt lokalbladet, såfremt I ønsker at offentliggøre brylluppet ? Kontroller at alt er i orden til bryllupsrejsen - husk valuta! ? Vær sikker på, at I har skiftetøj til bryllupsmorgenen ? Afstem aftenens forløb med toastmasteren ? Brudebuketten og knaphulsblomster til gommen, forlover og brudens far skal bestilles ? Borddekorationer og evt. blomsterdekorationer til kirken skal bestilles ? Øv jer på brudevalsen [b]Dagen før[/b] ? Pak kufferten med skiftetøj til dagen efter brylluppet ? Arranger et bord til gaverne og hør om gaverne kan blive til afhentning næste morgen, såfremt I ønsker det ? Dæk bordene og læg bordkort på plads eller sørg for at restauratøren gør det [b]Bryllupsdagen[/b] Arranger med familien og venner at de tager sig af følgende: ? Kufferten med skiftetøj og diverse skal sendes til det sted, hvor i skal overnatte. ? Brudebuket og knaphulsblomster skal afhentes hos blomsterhandleren ? En sidste kontrol om bordplanen er overholdt under borddækningen ? Der skal noteres hvem der kommer med hvilke gaver, samt buketter, Bestil en gaveliste ? Bryllupsgaverne skal pakkes ned og transporteres til jeres hjem

Kære .....gæst/gæster...

I anledningen af vores bryllup lørdag den ....dato...
vil det glæde os at se jer i ......kirke, kl. ...klokken....

Efter vielsen er der forfriskninger hos ....navn... .......adresse.

Klokken .......... vil vi gerne se jer til middag i ....feststed.., ....adresse....

De kærligste hilsner fra ...brud... og ...gom...

S.U.: Senest d. ...... på tlf.: .............

Her er en liste over bryllupsdage

En af det vigtige ting til i bryllup er bryllupskørslen. Blandt andet transport til og fra kirken. Skal det foregå med veteranbil,hestevogn, limousine, helikopter, båd eller noget helt andet?. Hvad med gæster, skal de også transporteres. Fordi det er en vigtig ting, så er det en af de ting, som kskal ordnes i god tid, så man ikke skal bekymre sig om det på selve dagen. [b]Bestil i god tid[/b] Bestil i god tid og få alle aftaler skriftligt. Mange bliver gift på samme tid af året, så der kan være problemer med at få det man ønsker, hvis man er sent ude og bestille. [b]Valg af transportmiddel[/b] Vælg et transportmiddel, der passer til jeres bryllup. Der er mange muligheder, kun fantasien sætter grænser. F.eks. veteranbil, hestevogn, limousine, helikopter, båd, scooter, motorcykel osv. [b]Tjek priser[/b] Tjek priser og muligheder på nettet inden bestilling, der kan være store forskellige på pris. Jo mere i spare, jo mere kan i bruge til andre ting. [b]Hvor meget er med i prisen[/b] Er blomster og champagne inkluderet i prisen?. Der kan skjule sig en masse ekstra udgifter, så det billigste tilbud er måske ikke de billigste. [b]Depositum[/b] Skal der betales depositum? Og i så fald hvor meget og hvornår? [b]Se transportmiddel i virkeligheden[/b] Det kan være en god id? at se det transportmiddel man har valgt i virkeligheden og ikke kun på billeder, før der betales depositum. [b]Forsikring[/b] Hvilke forsikringer gælder for lejen? [b]Adgangsforhold[/b] Det skal være nemt at komme ind i og ud af bilen iført brudekjolen. [b]Tilbehør[/b] Hav eventuelt champagne, chokolade eller andet klar i bilen til køreturen.

Mel: Det er i dag et dejligt vejr ...

Det er i dag en rigtig lykke dag.
Oh! kærlighed - som er en hjerte sag.
Et dejligt brudepar - vort øje skue.
Her sidder ægtemanden med sin frue
og stråler ret om kap med solen selv.

Som "Honey-Pie" der går I hånd i hånd.
Har knyttet - det man kalder tætte bånd.
Et hus så stort I har - jo allerede.
så man kan sige I har bygget rede
Og ligger lunt og godt i svinget der.

I kendt hinanden har i flere år.
Ja det er dog - helt vildt som tiden går
Dengang da Johnny var på frierfødder,
der lå der roser rundt om Pias fødder,
når tidligt op hun skulle ud på job.

Nu Johnny flyver over land og by,
mens Pia hun gør rent i næ og ny.
Så flyver kost og spand igennem luften,
og Johnny ej kan se det med fornuften.
Det er det rene vanvid - syn’s han nok.

I tidlig går i seng og ser - TV,
når der er noget - som er værd at se.
Så hygger I som gamle pensionister,
men dog vi ved - I også kan "slå gnister"
for Pias mave den blev pludsli’ tyk.

En baby så vi nok, der var pa vej.
Så kom til verden lille Nikolaj.
Det var en lykkens dag - han kom til verden.
Vi følger spændte med - i drengens færden.
Han er et rigtigt super eksemplar.

Nu vil vi her til jer TILLYKKE si’.
Til Johnny som - fik ja fra vores pi’
Du får en kone ja - med krut i bagen,
og kan du ikke klare kvindesagen,
så rykker svigermor og Flemming ud.

Til Pia vil vi bringe ud en skål.
Lykønske dig - du nåed’ nu et mål.
Som brud i dag en stjerne uden lige
ja hvem kan måle sig med vores pige.
Hun er en meget sjælden ædelsten.

Vi skåler for jer begge hver især
Fordi vi elsker jer og har jer kær.
For jeres ægteskab vi nu vil råbe,
et meget højt hurra og så vi håbe
på tro og håb og megen kærlighed

Forlover (gommens far) og gommen møder i samme påklædning.

Bruden har eneret på hvid kjole og andre bør ikke tage opmærksomheden fra bruden ved deres beklædning.

Sorte kjoler må kun benyttes såfremt der er noget farvet tilbehør og der bør ikke bruges ærmeløse eller nedringede kjoler til kirkehøjtideligheden.

Skal festen være i smoking er eventuel kirkedeltagelse i mørkt tøj hvorefter der skiftes. Selv om man er begyndt med at være lidt mere afslappet på dette punkt i dag, er der som regel god tid til af skifte efter kirkehandlingen inden festen starter.

Ingen mandlige gæster må have pænere tøj på end gommen.




 


 Du er her: - Festportal.dk Alt om fester - Alle de bedste onlinespil - En side om det at feste 
| |