KATEGORIER

MENU







SIDER ALFABETISK
H
 
  
Forside > Spil H

Spil H


Det er vigtigt at huske det hele, når du skal holde fødselsdag. Her er en hjælp til dig. [b]Læg budget[/b] Find ud af hvad fødselsdagsfesten må koste. Når du har fast lagt det, så kan du gå videre til næste trin. [b]Gæsteliste[/b] Hvem skal med. Det kan hjælpe dig til at finde ud af hvor du k?skal holde pladsen. [b]Hvor skal festen holdes[/b] Der er mange muligheder, når man skal vælge stedet til festen. Det kan være der hjemme, eller man kan leje selskabslokale eller bestille plads på en restaurant. [b]Invitationer[/b] Invitationer sendes ud senest 6 uger før. Husk en dato for S.U. og et telefonnummer. [b]Ønskeliste[/b] Ønskeliste skal udarbejdes [b]Aktiviteter[/b] FInd af om der skal være aktiviteter. Ved børnefødselsdage f.eks. gemmeleg, skattejagt. [b]Maden[b] Sørg for at der bliver lavet en madplan. Er der nogle der kræver særlig mad?.

Arranger overnatning til bryllupsnatten

Her skal du huske:

Tøj til næste dag

Sko til næste dag

Bøjle, pose til kjolen og gommens tøj

Tandbørste, Make-up taske, hårbørste, Renseservietter osv.

Bestil rejsen i god tid

Rejseforsikring

Lommepenge til rejsen

Pak tasker

Tjek pas, er det udløbet

Arranger pasning til børe, husdyr, potteplanter, hus, post mm.

Oprydning og rengøring (hvis det er f.eks forsamlingshus)

Få en hjemmeside til billeder af festen

Send brudebuketten tørring/konservering

Takkekort og frimærker

Køb Morgengave

Rensning af kjole og jakkesæt

Fremkald billeder

Meddel evt. navneændring til arbejdspladsen, banken mm.
Find en gave til toastmaster og andre, der har hjulpet

Lav Fotoalbum

Lav Scrapbog

Bestil fotograf til foto/video Reserver festlokaler, hotel, kro, telt. Find musik / orkester / underholdning. Bordplan Find velkomst/velbekommesang Tale eller Sang til bruden/gommen Gæstebog Engangskameraer til alle borde Gaveliste [b]Mad/drikke:[/b] Mad til receptionen Velkomst drinks Forret Hovedret Dessert Dessert Natmad Dessertvin Alkohol drikke (Evt. med bartender) Drikkevarer (Vin, sodavand, øl, vand) Bryllupskage Kaffe og te mælk og sukker. Cognac og likør til kaffen [b]Pynt og andet pratisk til festen:[/b] Blomsterdekorationer Bordkort Duge Engangsglas til øl og sodavand og navnemærkater Hjerteballoner (Ballongas/helium) Lys, fyrfadsstager + fyrfadslys Menukort Gæstebog Servietter Servietringe Tændstikæsker Tandstikker

Hvis du vil giftes, så skal både du og din partner udfylde en ægteskabserklæring, så kommunen kan undersøge, om I opfylder betingelserne for ægteskab. Ægteskabserklæringen skal afleveres i kommunen sammen med bilag. Ægteskabserklæringen anvendes uanset om du skal vies i kirke eller på rådhuset.

En forlover er en mand, der af en brudgom er udpeget til at stå gommen bi på bryllupsdagen. Ofte vælges en nær ven, men det kan også være gommens bror eller far. Oprindeligt fungerede forloveren ved et dansk bryllup som et officielt vidne, der skulle se til, at brudeparret blev lovformeligt gift og ikke var for tæt beslægtet med hinanden. Denne funktion er i dag helt væk.

Forloverens arbejder begynder som arrangør af en polterabend for brudgommen. På selve bryllupsdagen vil forloveren hjælpe brudgommen med forberedelserne og ledsagde ham til kirken. Her sidder forloveren ved brudgommens side og støtter brudgommen samt medbringer ringene og overrækker dem til brudeparret, når tiden er inde. Når selve vielsen er gennemført, skifter forloveren plads med bruden, så brudeparret sidder sammen, og forlover og brudens far sidder sammen.
Efter vielsen er det forloverens ansvar, at alle gæster kommer godt af sted fra kirken, og at ingen bliver efterladt uden kørselslejlighed. Af samme grund skal forloveren helst være den sidste, der forlader kirken.
Til selve festen holder forloveren en tale til brudgommen (som nummer fire i den bundne talerækkefølge), traditionelt en humoristisk tale der markerer afskeden med det vilde ungkarleliv. Forloverens rolle kan også omfatte at være toastmaster til festen.
Det er normalt at markere samhørigheden med brudgommen ved at forloveren har samme knaphulsblomst på, og eventuelt også samme tøj.

En limousine er en stor luksuriøs bil, ofte længere end standardmodellerne. Mange "vigtige" personer (f.eks. royale, politikere og præsidenter) eller kendte (f.eks. sangere og skuespillere) vælger ofte en limousine som transport. Måske fordi det indgyder respekt eller udstråler magt.

En polterabendrejse betyder i grove træk blot, at brudgommen/bruden sammen med sine venner rejser væk fra hjemstavnen til den traditionelle polterabend. Selve polterabenden arrangeres ofte af forloveren/en af brudepigerne i s

Postordrebrud (eng.: mail-order bride) er en lettere nedsættende betegnelse for en kvinde der er gift med en mand hvor kontakten er oprettet gennem et ægteskabsbureau. Før blev der brugt fotografikataloger, i dag bliver kontakten typisk skabt gennem Internetkataloger. Oftest vil kvinden være fra et fattigere, mindre udviklet land end manden. Lande fra det tidligere Sovjetunionen og fra Østeuropa, fra Mellem- og Sydamerika, Asien og Afrika; f.eks. Rusland, Ukraine, Hviderusland, Filippinerne, Thailand, Colombia, Mexico, etc., er typiske oprindelseslande mens Nordamerika. USA og Canada og Vesteuropa er typiske destinationslande.

Vielse er den juridiske stadfæstelse af et parforhold mellem en mand og en kvinde.

Hvis stadfæstelsen sker i en kirke kaldes det en kirkelig vielse.

Hvis stadfæstelsen sker på et rådhus kalde det en borgerlig vielse.

Både kirkelige og borgerlige vielser kan i visse tilfælde foregå andetsteds end i de bygninger, de pågældende kirkelige eller verdslige myndigheder normalt bruger til formålet, eksempelvis i det fri, på hospitaler eller om bord på skibe.

Hvis begge i parforholdet er af samme køn, kaldes det juridisk stadfæstede parforhold for registreret partnerskab.

1. taler er værten. I "gamle dage" var det oftest brudens far, men i dag er brud og gom som regel selv værter. Der bydes velkommen, og toastmasteren præsenteres, hvis man har sådan en.

2. taler er brudens far. Hvis han ikke er til stede, er det i stedet brudens mor eller en anden nærtstående slægtning

3. taler er brudgommen

4. taler er forloveren

5. taler er brudgommens far

6. taler kan være bruden

Herefter er ordet frit - normalt vælges talerækkefølgen efter, hvor tæt tilknytning taleren har til brudeparret. En tommelfingerregel siger "familien først", dernæst venner og bekendte. Ofte vil nogle af talerne være erstattet af sange eller andre indslag, og så gælder de samme "regler".

Det er ikke alle der har styr på hvad der skal til for at blive gift. Her er en vejledning [b]Ægteskabserklæring[/b] For at blive gift, så skal man have en ægteskabserklæring. Kontakt din kommune eller og bed om en ægteskabserklæring, så kommunen kan tjekke, at I lever op til de krav, der er omkring indgåelse af ægteskab. Når I indsender erklæringen, tjekker kommunen, at I opfylder kravene for indgåelse af ægteskab. Hvis i gør det, så får I udleveret en prøvelsesattest, som I skal aflevere til den vielsesmyndighed, I vil have til at vie jer. [b]Vielse på rådhuset[/b] Vielsen skal overværes af to vidner, som I evt. selv skal medbringe. Efter vielsen får I med det samme en vielsesattest. [b]Vielse på rådhuset[/b] Vil I giftes i en kirke, så henvend jer til præsten i kirken, og aflever prøvelsesattesten. Mindst en af jer skal være medlem af folkekirken og have tilknytning til kirken. Vil I giftes i en anden kirke end i jeres lokale sogn, så kan I forhøre jer hos andre, men I har ikke ret til det. Der skal være mindst to vidner til stede, og I får en vielsesattest efter vielsen.

Vælg en gæst og bed vedkommende om at forlade lokalet. Nå derefter til enighed om en kendt person. Skriv navnet på en lap papir, der kan klæbes i panden på den udvalgte. Herefter er personen i rampelyset. Alle ved, hvem det er, undtagen hovedpersonen selv, der jo ikke kan se navnet. Nu må personen stille spørgsmål til de tilstedeværende. Der må kun svares med "ja" og "nej" Når navnet er gættet, vælges en ny person.

Mange oplever at de ikke kan holde en hel nytårsaften inden de dejser omkuld. Hvis du skal holde hele aftenen, så bør du følge disse råd. Drik med omtanke. Det betyde ikke at du skal holde dig fuldstændigt og aldeles fra alkohol. Du skal bare tænke dig om. F.eks. er det en god ide ikke at drikke alkohol inden man kaster sig over sprutten. Et andet godt tip er, at du sørger for at hver anden drink er uden alkohol. Det er nemmere at huske hvis man gør det på den måde, men hvis der er andre metoder, som sørger for at ca. halvdelen af den væske som man indtager, er uden alkohol, som skal man endelig bruge den. Vand er det bedste, du kan drikke i den forbindelse. Dels afholder de alkoholfrie drinks dig fra at drikke alkohol for hurtigt, og dels forebygger de det væsketab, for alkohol er nemlig vanddrivende.

Der er masser af anledning til at leje en limousine. Det kan f.eks. være.

[b]Limousine til bryllup[/b]
På jeres store dag skal I køres ordentligt rundt. Nyd dagen i fulde drag, og hav god plads og overskud når i skal fra sted til sted. Ved at have en limousine bliver transport forvandlet til hygge og samvær.

[b]Til gallafest med suværen ankomst[/b]
Til gallafesten så er en limousine lige sagen. Ankom med stil, og bliv sat af foran alle de måbende gæster. I får ikke blot en fantastisk flot ankomst, men kan også nyde en time rundt i byen bag de tonede ruder og champagne i glasset.

[b]Overrask konen eller manden[/b]
Der er altid på sin plads at overraske sin kone eller kæreste. En af de gode måder er at leje en limousine, og se byen fra en helt ny vinkel. Få en times hyggelig samvær i den lækre bil, og se en masse spændende steder rundt i byen.

[b]Polterabend i limo[/b]
På en polterabend er der altid en masse transport tid fra sted til sted. Lav dette om til en fed køretur med champagne og drinks i en limousine. Skal den have fuld gas, så kan i leje en stripper og have med i den lækre bil.




 


 Du er her: - Festportal.dk Alt om fester - Alle de bedste onlinespil - En side om det at feste 
| |